Qu`est-ce que c`est Soundpainting? / Какво е Саундпейнтинг?

The Art of Live Composition

http://www.soundpainting.com/soundpainting-2-fr/ 

 

L’Art de la Composition en Temps Réel

Qui?

Quoi?

Comment?

Quand? 


Жестови език за Творчество Тук И Сега - от Спонтанността. 

 Кой?

 Какво?

 Как?

 Кога?

 За ентусиасти и скептици, за музиканти и не- музиканти; за артисти и не-артисти; за педагози и не-педагози; за психолози и не-психолози; за вьзрастни и деца; за любопитни.

 



Саундпейнтинг  (Soundpainting)
и  невербалните езикови системи



I.Саундпейнтинг(Soundpainting)



1. Същност

   Саундпейнтинг (Soundpainting) е невербален, жесто-мимичен език за творчество в реално време.

   Със сигурност повече от „рисуване на звуци”, както подвежда буквалният превод от английски. И със сигурност - адекватен към тълкуванието, което българският синонимен речник предлага  за понятието „жест”, а именно:
„движение, маниер, широта, сила, смелост, инициатива, предприемчивост”.
  Като вид език, той е динамична знакова система, която изпълнява няколко функции, присъщи на езика въобще:
                        номинативна – да назовава обектите;
                        когнитивна – да съхранява познания за обозначаваните обекти;
                        репрезантативна – да дава информация за обектите;
                        емотивна – да изразява определен вид чувство;
                        апелативна – да оказва въздействие върху адресата .


   Като вид невербална езикова система, Саундпейнтинг(Soundpainting) се позовава   на безмълвните знаци- в случая жестове, а не - на говоримата реч.
  
   Специфичните  разлики, обаче, между СП (SP) [1]  и  останалите известни  езикови системи – от вербални, до невербални: жесто-мимични, визуални, картинни, електронни, - произлизат от най-вече от специфичната цел на СП (SP), а именно : творчеството – творчество в реално време.
С тази своя характеристика Саундпейнтинг категорично се различава от останалите  езикови системи, предназначени или да заместят липсата на реч (както са невербалните картинно-знакови езици Makaton (Макатон ), P.E.C.S (Пекс), или да служат единствено за  комуникация, себеизразяване, или управление (дирижиране).
  От друга страна, СП (SP)  не е предназначен за ограничен брой ползватели на езика, както са например жесто-мимичните езици, или другите невербални езици.В СП (SP) групата  равнопоставено си партнират професионални артисти с аматьори; здрави хора - с лица с увреждания (нарушение в слуха, говора, зрението, с интелектуален дефицит, с физическо увреждане); възрастни и деца; мултикултурни среди, които не говорят никакъв общ език. В СП (SP) групата те са напълно равнопоставени.Дори няма нужда в еднаква степен да владеят езика СП (SP). Важно е да разпознават знаците, с които (ще) работи водещият (композитор-диригент). И още по-важно е да не се страхуват от грешките си, а да продължат да участват- с/и въпреки тях.Защото, единствена по рода си, философията на СП (SP) е : „Греши смело, твори с грешката” [2].


 2. Компоненти на Саундпейнтинг системата.
   Архитектурата на Саундпейнтинг съдържа  водещ - и група. Водещият е композиторът на творчеството в реално време. Прилича на жестикулиращ диригент, но всъщност той е композитор, който конструира със спонтанността на участниците(групата)-  и собствената си креативност , като подава жесто-мимични знаци-ситуации. Има случаи, когато водещият е и участник в групата (което зависи от личния творчески и личностен ресурс на самия водещ).
   Саундпейнтинг групата адмирира разнородността, тъй като всеки участник е ценен със своята индивидуалност, а подготовката му в езика СП (SP)  няма отношение към  автентичността на композицията. Работата с грешката и с предизвикателството е базисна за Саундпейнтинг.
  В известните досега и вербални, и невербални езикови системи, няма подобна концепция за работа с грешката, грешката като ресурс за създаване, като провокация за творчество.Именно това превръща СП (SP) групата много бързо в жива, активна неформална група, където другостта не е нито пречка, която „дърпа назад”, нито конкуренция, която обезсърчава. Другостта и неуспехът „в мен и извън мен” се явяват като част от възможностите за преодоляване и творчество.Неминуемо отражението върху динамиката на групата е благодатно и предразполага към автентично общуване и естествена добронамереност, а освен това- към създаване на нови форми.
   Синтаксисът на СП (SP)  е организиран в четири последователни зони :
„Кой-Какво-Как-Кога”.Синтаксис, универсален за всички държави. В този смисъл, Саундпейнтинг се доближава до калкиращите жестови езици, каквато е българската жесто-мимична реч. В настоящия момент СП (SP)   включва повече от 1200 знака, които са по-малко от 1500 знака в JESTUNO (LGI), но и са повече от 900 знака в Axelia, в същото време са незначително количество спрямо 3000 символа на P.E.C.S., 1600 на C.A.P, над 7000 схеми в Makaton, около 1900 в GRACH-Bailly, 2000 в Sclera.
   При  СП (SP) пърформънс  личното и колективно творчество в знаците е  в реално време. В този смисъл, творческия заряд на всяка репетиция е не по-малък от този на концерта. Всяка репетиция е не по-малък  „концерт” - от „концерта”. Показателят за творчество е в креативното приложение дори на 10 знака, във взаимодействие с актуалните обстоятелства.
   Саундпейнтинг е жесто-мимичен език за творчество в група, където обаче индивидуалността е от изключително важно значение, тъй като всеки участник е ценен такъв, какъвто е. Многообразието, личният почерк, е желан ресурс и очаквана причина за провокацията и изненадата, с която саундпейнтинг водещият работи.
Прекалената  фиксираност в индивидулната изява и/или очакване за репетитивност са пречки в приемането и усвояването на СП (SP).Силното желание за непременна солова изява, или за повторяемост на дадена естетика, са несъвместими със СП (SP). Дори повторението на едни и същи елементи всеки следващ път е различно, във вариативни конфигурации, защото включва живото творчество  в реално време.   
В този смисъл, СП (SP)  е труден за понасяне и усвояване респ. от хора с изразени „нарцистични” нагласи, но - и още по-полезен за тях...

3. Генезис.

  Създаден от Уолтър Томпсън (Walter Thompson) [3]   в края на 70-години на 20 век, първоначално езикът е предназначен за джаз музиканти, с цел (повече или по-малко) - организация на импровизацията във времето, и  в групата. Постепенно се превръща в универсален език за творчество в различни жанрове и  аспекти не само на изкуството, но и извън изкуството; език, който непрекъснато се развива.
    До първите 10 години след създаването си, езикът е използван преди всичко за дирижиране (управление), отколкото за творчество в реално време.
По това време самият Уолтър Томпсън работи с Антъни Бракстън(Anthony Braxton)[4], също автор на жестови език в областта на  музиката. Бракстън използва около 20 знака, с които добавя елементи на импровизация в подготвени вече композиции, както и за организация на импровизациите.
   Обрат в историята на Саундпейнтинг е 1987 година, концерт на „Саундпейнтинг оркестър Уолтър Томпсън” в Ню Йорк,  бар Китчен (Kitchen).
Внезано един от музикантите, Франк Лондън (Frank London) скрива партитурите на Уолтър Томпсън и казва: „ Добре, Уолтър, отсега нататък- без партитури, без „palette”.Ще твориш в момента”.

   От този момент, в продължение на три години Уолтър Томпсън решава да композира без никакви партитури, единствено – в реално време ( “ dans le temps reel”).
Това е и началото на саундейнтинг философията „ Греши смело, твори с грешката”.

   Едновременно джаз музикант, композитор, саксофонист, актьор... педагог...Уолтър Томпсън работи в продължение на 10 години в Дом за възрастни хора с увреждания, където провежда ежеседмично саундпейнтинг ателиета с хора с нарушено зрение, както и  с хора с интелектуална недостатъчност. В случая незрящите са в ролята си на композитори, а музиката се изпълнява от саундпейнтинг групата на  Уолтър Томпсън.
При хората с интелектуална недостатъчност самият той е композитор-водещ, а знаците са редуцирани, но непроменени, съобразени с възможностите за ефективно прилагане. Използват се знаци, при които натоварването на паметта и вниманието, на самостоятелното творчество и отговорност, е по-малко[5].

    Уолтър Томпсън изследва възможностите за приложение на езика при деца с поведенчески и/или ментални увреждания . Открива, че Саундпейнтинг провокира „участието”, желанието да се включваш, да се пробваш без да те е страх от провал. Открива и развиващата му страна- за психични функции като внимание, памет, мислене, въображение, за развитие на двигателната култура, за речта.
Започват търсенията му в езика като мултидисциплинарен, ориентиран към всички жанрове в изкуството; за включване и съ-творчество на участници с различно ниво и опитност и в изкуствата, и в себеизявата.
    Вече автор на Саундпейнтинг, Уолтър Томпсън решава да изследва и другите жесто-мимични езици, включително езика на глухите.
    Изследванията му потвърждават уникалното отношение на Саундпейнтинг към  грешката, липсата на аналог сред невербалните езици  в „ използването” на грешката като ресурс за креативност, за креативност в група.

    Личен ученик на Уолтър Томпсън, за първи път се осмелих да приложа и изследвам Саундпейнтинг и в извън-музикална среда през 2011г.
Оттогава продължава да се натрупва опитът ми в приложение на Саундпейнтинг в обучението в начален етап на образование, в интегрираните паралелки от 1 до 4 кл.- Саундпейнтинг с четене, Саундпейнтинг математика, Саундпейнтинг и учене на чужд език, Саундпейнтинг и табличното умножение и деление, Саундпейнтинг История, Саундпейнтинг взаимоотношения, Саундпейнтинг музициране, Саундпейнтинг рисуване, Саундпейнтинг пеене и работа с гласа  .

С всички свои компоненти Саундпейнтинг(Soundpainting) е въплъщение на една изключителна, рядко човешка система за богато творческо общуване и личностно развитие.Случайно, или не, самият Уолтър Томпсън посвещава първия учебник по СП (SP) на своя брат с думите:
 ..на един голям хуманист”.


                                                                                            
                                                                           

                                                      Детелина Георгиева[6]   

                                                                            
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[1] Саундпейнтинг(Soundpainting)

[2]  Уолтър Томпсън(Thompson Walter), Soundpaintingthe art of live composition- worbook 2;
[3]  www.soundpainting.com
[4] Антъни Бракстън(Anthony Braxton),известен джаз музикант, новатор, саксофонист, композитор, изследовател;
[5] Уолтър Томпсън (Thompson Walter), Soundpainting ThinkTank, Paris 2014.
[6]  http://soundpaintingbg.blogspot.bg/